2012. április 15., vasárnap

A Fidesz "következetessége"


Hatalmas kár, minimális haszon - mától él a kormány vasútreformja

2012.04.15. | 07:04




Vasárnaptól érdemes lesz utazás előtt az új menetrendre nézni, nehogy kellemetlen meglepetés érje a vonattal közlekedőket. A kormánypárt még ellenzékben a járatritkítások ellen harsogott, most pedig épp ők hozzák nehéz helyzetbe - többek között - korábbi választóikat.

Szakszervezetek, ellenzéki pártok, településvezetők, civil szervezetek és az utasok is tiltakoztak a mától érvénybe lépő vasúti járatritkítások ellen. Számos vonalon a lehető legnagyobb mértékben csökken a vonatforgalom, több helyről különösen nehézkes lesz a munkába, illetve az iskolába járás. Különösen igaz ez azokra a falvakra, ahol a kimondottan rossz minőségű utak miatt alacsony a buszforgalom is. Vannak olyan helyek, ahol a turizmusra is kimondottan negatívan fognak hatni az intézkedések.

A Fidesz "következetessége"

A Fidesz ismét furcsán értelmezett következetességéről tett tanúbizonyságot, hiszen korábban még mély felháborodással fogadták a Bajnai-kormány mellékvonalak bezárására vonatkozó döntését. Akkor Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára még ellenzékben így jellemezte a döntést: "Egyes térségeket büntetnek, politikai bosszút állnak az ott élő embereken". De azt is megállapította, hogy a vidéki vasútvonalak bezárása nem takarít meg költségeket, hanem többletkiadásokat jelent, ráadásul a kormány komoly károkat okoz, és a vidéken élő százezrek, milliók életét nehezíti meg. A helyzet komikuma, hogy Völner Pál a kormányváltás után Komáromban és Kisbéren ünnepelte a járatok újraindítását, ahol most gyakorlatilag a nullával egyenlővé tették a közlekedő vonatok számát.

A korábbi ellenállás után most április 15-től a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) mintegy négyszáz vonattal karcsúsította a MÁV-Start menetrendjét és további 30 autóbusz nem közlekedik majd. Ettől mintegy 8 milliárd forint megtakarítást várnak az idén, amely később éves szinten 12 milliárd forint lenne. Ez különösen érdekes kijelentés annak fényében, hogy a becslések szerint a 2009-es vonalbezárásokkal is csak egymilliárd körüli összeget sikerült megtakarítani.

A vonalak bezárása következik?

Balassagyarmat térségében 34 vasúti járat szűnik meg, a döntés ellen - csakúgy mint számos egyéb helyen - lakosok, diákok, vasutasok, szakszervezeti vezetők és a térség polgármesterei demonstráción tiltakoztak, de a járatelvonás után Heves megyében 48 vonat szűnt meg vasárnaptól. A rengeteg turistát vonzó Szilvásváradra Egerből vonattal gyakorlatilag már alig lehet eljutni.

Az is könnyen lehet, hogy egyszer még a mostani állapotokat is visszasírjuk majd, hiszen az MSZP felvetése szerint a mostani lépések összességében "sunyi előkészítése" a vonalak bezárásának, hiszen a mostani járatcsökkentéssel elérik, hogy kevés legyen az utas, majd egy utasszámlálás után erre hivatkozva be is lehet zárni a vonalat. - A Fidesz és Orbán Viktor végig hazudta az elmúlt 8 évet a vasút ügyében, hiszen jelenleg is a vasút történetének legnagyobb leépítése zajlik Magyarországon - állítja Lukács Zoltán parlamenti frakcióvezető-helyettes.

Megtakarítás helyett ráfizetés jöhet

A Vasutasok Szakszervezete egyébként az életbe lépő menetrendet teljes mértékben megalapozatlannak és szakmaiatlannak tartja, mert a vidéken élő emberek életminőségét nagymértékben csökkenti, megnehezíti a munkába járást és hazautazást. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) pedig egyenesen arra hívja fel a figyelmet, hogy azokat, akik készülnek tönkretenni a magyar vasúthálózatot, el kell végre távolítani a helyükről. A VEKE szerint egy teljesen új, a vasúti és az autóbuszos közlekedést egységes egészként kezelő menetrendi struktúrát és jármű-gazdálkodási rendszert kell kialakítani, amelynek elkészítésébe elsősorban azokat kell bevonni, akik értenek hozzá. 

A Levegő Munkacsoport a járatritkítások egyéb negatív hatásaira is rávilágított: a környezetkímélőbb közlekedési mód visszaszorítása ugyanis a közúti közlekedés használatát ösztönzi, ami azt eredményezi, hogy megnövekednek az egészségügyi kiadások és a munkából kiesett napok száma, megszaporodnak a forgalmi dugók, súlyosbodik az energiaimport-függőségünk, több lesz az adócsalás és az adóelkerülés, valamint még inkább leromlanak - az egyébként is sok helyütt katasztrofális állapotban lévő - útjaink. A közúti közlekedés piacellenes előnyben részesítése tovább rontja a vasúti közlekedés versenyképességét, így annak fenntartása az eddiginél is nagyobb támogatást fog igényelni - állítják.

Mindenesetre érdemes a menetrendekből tájékozódni utazás előtt, nehogy az eddigi rutin az épp megszüntetett járathoz vezesse ki az utazókat.


Szerző: Magyar Krisztián   |  egyéb írások a szerzőtől »   |   STOP



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése